GYM.hu
BodybuildingErőemelésErősemberFitnessGYM ÉVKÖNYV 2011Webáruház
GYM bodybuilding. Testépítő hírek és tanácsok #1 forrása. 
hírek
versenynaptár
Versenyzők
Edzés
Táplálkozás
Táplálék kiegészítők
Dopping
Versenygaléria
Gym TV
Szövetségek
Szabályzat

GYM TV

Major Zsolt @ Eleven Ház
IFBB szakmai szemle
Major Zsolt @ K3 Fitness
Földvári Attila
Benedek Nikoletta és Nagy Levente
Molnár Péter
Szabó Melinda
Tóth Dani
Gym TV videók »

Frank Zane

Születési dátum: 1991. január 1.
Horoszkóp: bak
NEM SOK EMBERT LEHETNE A KLASSZIKUS GÖRÖG SZOBROKHOZ HASONLÍTANI, AKIK MIND TESTFELÉPÍTÉSÜKBEN, MIND KISUGÁRZÁSUKBAN FELVEHETIK VELÜK A VERSENYT.
ŐK AZOK, KIK A MAGAZINOK KÉPEIN SZEREPELNEK, ÉS A KISFIÚK A SZOBÁJUK FALÁRA RAGASZTJÁK KÉPEIT, MIKÖZBEN ARRÓL ÁLMODOZNAK, HOGY EGY NAP ŐK IS ILYENEK LEHETNEK.
A 70-ES ÉVEKBEN A TESTÉPÍTÉS VILÁGÁBAN EGYETLEN EMBER VOLT, AKI MEGKÖZELÍTETTE EZT A GÖRÖG ISTENSÉGRE HASONLÍTÓ ÁLLAPOTOT, MÉGPEDIG FRANK ZANE.
TESTÉNEK SZIMMETRIÁJA, IZOMCSOPORTJAINAK EGYMÁSHOZ VISZONYÍTOTT MÉRETE AZÓTA SEM TALÁLT LEGYŐZŐRE. PEDIG ELTELT 30 ÉV.... Sorozatban 1977-ben, 1978-ban és 1979-ben is megnyerte a Mr. Olimpiát, és sokak szerint ő jelképezi minden idők legszimmetrikusabb és legszebb férfitestét. Vélemények szerint Frank Zane ideje óta a testépítés már másról szól, inkább a hatalmas hústömegek előállításáról. De ez egy más kérdés.
Frank magassága kb. 179 cm volt, súlya pedig 95 kg. A 70-es években a testépítés arról szólt, hogy ki hogyan tud egy ideális testalkatot kialakítani, nem pedig egy mindent elsöprőt. Minden egyes izomcsoportnak a többihez kellett esztétikailag igazodnia, minden izomnak minden izomhoz viszonyulnia kellett, mintha egy szobrász megálmodott volna egy testet, majd azt szép lassan ki is faragja. Az elkészült mű pedig inspirációul szolgálhat a többiek számára, mindenki megcsodálhatja és példát vehet róla.
Egy szépen ívelt hátizomzat, egy karcsú derékvonal, Frank Zane teste épp olyan, mint a Maserati az autók között.
Annak ellenére, hogy több, mint három évtized telt már el Frank Mr. olimpián elért sikerei óta, az általa elért testalkat azóta is örök példa, és a testépítők a mai napig első indíttatásból olyanok szeretnének lenni, mint ő. Ha az edzőteremben szóba kerül, hogy mit jelent a szép férfitest, bizony első sorban Frank Zane-t említik meg. Hozzá mérnek mindent és mindenkit.
Frank 2008-ben volt 66 éves, életét szerencsére végig fényképekkel lehet dokumentálni, melyeket legodaadóbb híve, felesége, Christine készített.

  Hogyan alakítottad ki az első edzéstervedet?
  Leginkább sikeres és sikertelen próbálkozások által jöttem rá a helyes módszerre. 18 évesen kezdtem el edzeni, vagyis inkább 16-17 évesen. Igen akkor már komolyan vettem az edzést. Iskola után minden másnap edzettem, egyszer felső testet, másszor pedig a lábakat.
Ezt a módszert követtem egy jó darabig, egészen jól bevált. Aztán a 60-as évek közepén amikor Floridában laktunk, növeltem az edzések számát, így egy héten már hatszor edzettem, de a módszer még mindig ugyanaz volt, váltakozva felső és alsó test.
A felső test edzés kb. 3, vagy 3 és fél órát vett igénybe. A lábedzések pedig kb. egy-másfél órán át tartottak. Egészen addig edzettem így, míg meg nem nyertem a Mr. Amerikát és a  Mr. Universe-t 1968-ban. Amikor Kaliforniába költöztem, az edzéseim leginkább olyanok voltak, mint Arnoldé. Heti hatszori edzés, de már 3 -féle edzés volt.
Tipikus rutin volt, hogy együtt edzettük a mellet a háttal hétfőnként és csütörtökönként, a lábedzés kedden és pénteken. Szerdánként pedig jöttek a delták és a karok.
Mindenből legalább 10-12 ismétlést csináltunk a kis testrészek esetében, a nagyokéban pedig 15-20-at. A súlyokat pedig fokozatosan növeltük, nagyon keményen edzettünk. Rájöttem, hogy a kor előrehaladtával érdemes csökkenteni az edzések gyakoriságát, azonban növelni kell az intenzitást. Úgy érzem, hogy több időre van szükség a regenerálódáshoz.
1978 körül változtattam egy kicsit – még mindig egy három -féle edzéstervet követtem – de három egymást követő napon edzettem, amit egy nap pihenő követett.
Számomra ez a felosztás jött be a legjobban, a karrierem hátralévő részében ezt követtem. Verseny előtt egy kicsit persze módosítottam, de az alaphelyzet az napi egy edzés, talán egy kis hasazással délután.
Így aztán hát-bicepsz-alkar az egyik nap, láb a második napon, majd mell-váll-tricepsz a harmadikon. Hasazni persze minden nap kellett, ami kb. 400 ismétlésből állt minden alkalommal.
Verseny előtt a hasedzés 1000 ismétlésből állt....
 Mi történt az edzés végén?
 Hát igen, sokszor inkább visszajöttem délután a terembe egy kis hasazásra, mert az igen sokáig is eltarthatott.
  Mi volt a kedvenc hasgyakorlat?
 Általában hasprés és Római felülés a felső hasizmokra. Lábemelés vagy függeszkedéses lábemelések a felső hasizmokra. Oldalra történő felülések pedig az oldalsó hasizmokra.
 Manapság nem sokan hasaznak ennyit...
 Nekem ez jött be. Akkoriban a Gold's Gym-ben ezt így csináltuk. A 60-as években ott volt Zabo Koszewski, neki volt a legjobb hasa.
Azt mondtam magamnak, na ezt és is megpróbálom. Zabo akár 500 római felülést és megcsinált reggel, majd 500 lábemelést délután. Én is megpróbáltam.
Úgy gondoltam, ha jó a hasad, és a többi testrészed sem rossz, akkor összességében jól fogsz kinézni. Bejött a dolog. Nem csak a hasam volt jó, de  a felső combizmaim is nagyon szépen kirajzolódtak a hasizom gyakorlatoktól.
  Ez igaz, nagyszerű felső combizmaid voltak. Mi a helyzet a cardióval?
  Nem sokat cardióztam, csak úgy heti 2 órát.
  Az étrend sokat számított?
  Az étrendem is nagyszerű volt, de szerintem az edzés fontosabb szereppel bír.
Ha bezabálsz, nőni fogsz tőle, de ha igazán keményen edzel, nem leszel hájas. Én a mai napig heti háromszor edzek.  Így a leghatásosabb számomra.
 Úgy tudom, egy ideig a power lifting-el is kísérleteztél.
  Csak a legelején. Pennsilvaniában nőttel fel ami Amerikában a súlyemelés központja. De nem csináltam komolyan, csak úgy hébe-hóba.
Arra viszont jó volt, hogy nagyon bírtam a guggolást. Amikor Kaliforniában költöztem, csak én voltam jó a guggolásban.
A súlyemelés tömeget adott nekem, de ha még egyszer újra kezdeném, nem emelnék súlyt. Sajnos nagyon könnyen meg lehet sérülni. Csak a súlyra koncentrálsz, és nem figyelsz oda tested apró üzeneteire, ha lesérülsz, akkor neked annyi. Soha nem leszel már a régi. Még most is fizetem a súlyemelés árát...
  Még mindig érezni a régi sérüléseket?
 Teljes mértékben. Ahogy öregszem, egyre inkább érzem a fiatalkori sérüléseimet az ízületeimben. Különösen a vállakra kell odafigyelni, különösen ha valaki két egymást követő napon is edzi a felsőtestét.
A vállaim nekem is kikészültek, és sokszor nem is tudok vállazni. Fiatalabb koromban annyit vállaztam, hogy olyan fejlettek voltak a vállizmaim, hogy most ha bármit is csinálok, azt a vállam is érzi. Sokszor fájnak is. Ha csak hátazok és mellezek, akkor is érzem a vállaimat. Még karozás közben is.
  A mai tudásoddal, ha visszamehetnél a 68-as 70-es években, mit csinálnál máshogy?
  Azokban az években azt tettem, ami hozzásegített a győzelemhez. Kemény edzések, nagy súlyokkal- egyenes út a sérülésekhez.
Ha újra kezdhetném, kisebb súlyokkal dolgoznék, több ismétléssel, sorozatonként minimum 10 ismétlés, és mindenképpen megpróbálnám elkerülni a sérüléseket. Ha így tettem volna, a tömegem biztosan kisebb lett volna, viszont kidolgozottabb lett volna az izomzatom, és kevesebb lett volna a fájdalom.
  A 30 évvel ezelőttivel összehasonlítva miben edzel ma máshogy? Tudjuk, hogy már nem versenyzel, de elméletben.
  Természetesen kisebb súlyokkal dolgozom, és az edzések sem olyan kemények. Meg kell, hogy mondjam, hogy izmaim mintha csak megerősítésre várnának.
Messze nem kell olyan keményen dolgoznom, hogy formában maradjak, ami azért is nagyon előnyös, mert az ízületeim nem bírnák. 60 után eljön egy olyan kor, amikor egyszer csak azt veszed észre, hogy leáll a fejlődés, és mindaz a megterhelés, mint addig gyakoroltál a testedre egyszerre érezteti a hatását. Nem egyszerű, tudni és érezni kell, hogy meddig mehetsz el anélkül, hogy a régi sérülések újra fájni kezdenének.
Úgy döntöttem, hogy nem ragaszkodom a tömeghez, inkább karcsúbb és könnyebb leszek. Egyszerűbb, és kényelmesebb is. Kevesebb edzéssel fenntartható, ami sokkal jobb az ízületeimnek.
A testalkatom, a felépítésem, az anyagcserém, a vérem mennyisége, a belső szerveim olyanok, mint 30 évvel ezelőtt. Azonban most 30 kilóval kevesebbet nyomok, és ez sokkal kisebb megterhelés a szervezetemnek. Közel sem eszem annyit, mint régen, de amit eszem, az mind nagyon értékes, tápanyagban dús étel. Érdekes, hogy az alvásigényem is csökkent, de mindig odafigyelek arra, hogy eleget pihenjek.
Másoknak segítek az edzésben, és ez nagy megelégedéssel jár számomra. Inkább arra figyelek, hogy amíg élek, jó legyen az egészségem, tartalmas legyen az életem, Most már ez fontosabb, mint az, hogy lenyűgözzek másokat.
  Úgy hangzik, mintha felnőtté váltál volna...
 Igen, mintha megérett volna a személyiségem. Jól eső érzés átadni a stafétabotot és másokat segíteni olyan célok elérésben, mint amikben én is hittem.


vissza

Versenyző kereső

Keresés névre
Név:  
Kezdj el gépelni és válassz a listából!
Bővített keresés
 BODYBUILDING
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 ERŐEMELÉS
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 ERŐSEMBER
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 FITNESS
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 WEBÁRUHÁZ
 KAPCSOLAT-VEVŐSZOLGÁLAT
 GARANCIA
 KISZÁLLÍTÁS ÉS FIZETÉS
 JOGI NYILATKOZAT
 CÉGADATOK
 Adatkezelési szabályzat
by xGraFiX