GYM.hu
BodybuildingErőemelésErősemberFitnessGYM ÉVKÖNYV 2011Webáruház
GYM erőesember. Erősember hírek és tanácsok #1 forrása. 
hírek
versenynaptár
Versenyzők
Edzés
Táplálkozás
Táplálék kiegészítők
Dopping
Szövetségek
Szabályzat

Az izmok építőköve: A Glutamin

Táplálkozás / Táplálkozástudomány

      A testépítés iránt érdeklődők nagy része ismeri vagy hallott már erről az aminosavról, viszont kevesen látják ennek valódi fontosságát.

      Izmaink szabad aminosav készleteinek 60%-át képezi, ez alapján a legjelentősebbnek tekinthetjük. Alapvetően ez egy nem-esszenciális aminosav, ezért a szervezetünk elő tudja állítani, viszont különböző stressz helyzetekben (pl. súlyzós edzés, éhezés) és betegségek esetén feltétlenül pótolnunk kell. Az alacsony glutaminszint blokkolja az izomépítést, emellett a katabolikus (izomlebontó) folyamatok előtérbe kerülnek, így fokozódik az izomlebontás, valamint az immunrendszer gyengülése is bekövetkezhet.


      Ha az edzés utáni turmixunk a fehérje (és szénhidrát) mellett glutamint is tartalmaz, fokozott fehérjeszintézist érhetünk el, ezáltal támogatva az anabolikus folyamatokat. A növekedési hormon termelését is kedvezően befolyásolja, emellett növeli a vérplazma és az izomszövetek leucin, arginin és BCAA koncentrációját. Az ammónia lebontásával szintén hozzájárul a regeneráció gyorsításához. Diéta közben nélkülözhetetlen tápanyag, ugyanis nagyobb mennyiségben akár szénhidrátok fogyasztása nélkül is képes feltölteni a glikogénraktárakat.


     A glutamin egyes bélsejtek és fehérvérsejtek legfontosabb tápanyaga, ezért hozzájárul az emésztő- és az immunrendszer egészséges működéséhez. A máj a glutation szintézishez használja fel, ami szervezetünk egyik legjelentősebb antioxidánsa. Ez a folyamat ammónia felhasználásával jön létre, miközben egy nitrogént leszakít az ammónia molekulájából, így csökkenti a szervezetben lévő nitrogén mennyiségét. A fokozott megterhelés hatására létrejön egy ún. „nyitott ablak” jelenség, mely során a szervezet különösen érzékennyé válik a fertőzésekkel szemben a legyengült immunrendszer miatt. Ehhez a kortizolszint növekedése és az immunglobulinok számának csökkenése mellett a glutaminszint csökkenése is hozzájárul. Ennek következményeként a limfocitaszám is csökken, mely az így legyengült immunrendszer közvetlen okozója. A megfelelő glutaminpótlás az egyes fertőzések kialakulásának hajlamát 35%-kal csökkenteni tudta.

      Fogyasztása elsősorban ébredés és edzés után ajánlott, de a nap bármely szakában kiegészíthetjük vele étkezésünket. Edzés után 10-15g ajánlott, diéta esetén azonban nyugodtan mehetünk 20g fölé is. Ébredés után 10-15g glutamin megfelelően visszatölti az éjszaka során kiürült glikogénraktárakat, miközben megállítja a katabolikus folyamatokat. Ha edzés előtt/közben fogyasztjuk, nagyobb erőszintet érhetünk el, és kitolhatjuk a fáradtságküszöböt is, így nagyobb intenzitással tudjuk végrehajtani az edzést. Rendszeres fogyasztás mellett a sejttérfogat növelő hatását is érezhetjük, az izmok feszesebbek és tónusosabbak lesznek.


     ,,Nagyon fontosnak tartom a glutamin fogyasztását szezonon kívül és versenyidőszakban egyaránt. Egyértelműen érezhető az edzés utáni gyors visszatöltés, az anabolikus folyamatok azonnal beindulnak. A táplálékkiegészítők minősége fontos számomra, ezért a Power Track termékeit, köztük a Power Glutaminet előszeretettel fogyasztom. Alkalmazását szinte kötelezőnek tartom minden testépítőnek." (Kormány Mihály, kétszeres NAC világbajnok)

vissza

TOP cikkek

 BODYBUILDING
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 ERŐEMELÉS
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 ERŐSEMBER
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 FITNESS
 HÍREK
 VERSENYNAPTÁR
 VERSENYZŐK
 WEBÁRUHÁZ
 KAPCSOLAT-VEVŐSZOLGÁLAT
 GARANCIA
 KISZÁLLÍTÁS ÉS FIZETÉS
 JOGI NYILATKOZAT
 CÉGADATOK
by xGraFiX